Lessen mediawijsheid

02 december 2018

MediaMasters

We hebben MediaMasters gespeeld en diverse interessante ontdekkingen gedaan in de wereld van de mediawijsheid!
MediaMasters is een spannende game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy en nepnieuws? Leerlingen gaan samen in de klas én als ze willen ook thuis het avontuur aan en bundelen hun mediawijze krachten om missies te volbrengen.

We hebben veel dingen geleerd en ook weer stilgestaan bij de vervelende kant van het internet zoals: cybercrime, ransomware, sexting en grooming en cyberpesten.
De kinderen gaven aan dat ze zelf ook vaak appen, snapchatten en vloggen op Youtube. Daarbij kwam naar voren dat er toch ook best wel eens nare dingen gebeuren op internet. Gelukkig hebben we elkaar geholpen om handvatten en ideeën te geven hoe we hier mee om kunnen gaan.
Wellicht kunnen ouders ook regelmatig even de telefoon pakken van hun kind en even srollen door de apps om te checken of het nog op een leuke manier gaat, want de cyberwereld is kan mooi maar ook verraderlijk zijn.
Zodat we allemaal weer kunnen genieten van de leuke kant van het internet. Dat is natuurlijk wat we allemaal graag willen.